Profil absolventa bakalářského studia
Schopnosti a znalosti našich absolventů:
umí komunikovat v současném německém jazyce slovem i písmem na úrovni minimálně B2+
má sociální kompetence pro mezikulturní a pragmatické aspekty komunikace
disponuje prakticky orientovanými znalostmi geografických, kulturně-historických reálií
zná základní proudy a žánry německy psané literatury a kultury od 18. století po současnost
umí pracovat s komplexními texty, interpretovat je a vyhodnocovat jejich jazykovou úroveň
orientuje se v důležitých tématech soudobých veřejných debat v německy mluvících zemích.
Naši absolventi se uplatňují zejména v těchto oblastech:
asistent, sekretář ve veřejnoprávním i soukromém sektoru
organizační pracovník v neziskových organizacích, kulturních či diplomatických institucích
v cestovním ruchu jako delegát či koordinátor
v dokumentaristice pro materiálové rešerše v kulturně-politické sféře
v médiích, kde je třeba vyhodnocovat jazykovou úroveň mediálních produktů
v nakladatelstvích či v marketingu.
Profil absolventa magisterského studia
Schopnosti a znalosti našich absolventů:
má vysokou jazykovou kompetenci slovem i písmem
má znalosti i schopnosti lingvistické reflexe zejména v oblasti syntaxe a stylistiky textu, modality a nových směrů v současné německé jazykovědě
zná dějiny německé literatury a kultury včetně starších období a kultury Němců z Čech, Moravy a Slezska
orientuje se v německé kulturní historii a filozofii německy mluvících zemí
Naši absolventi se uplatňují zejména v těchto oblastech:
tuzemských i zahraničních správních i kulturních institucích
v diplomacii na nediplomatických postech
v orgánech EU
pro práci v médiích
jako překladatel, jazykový expert, redaktor
jako vědecký pracovník
Jak se uplatňují absolventi germanistiky podle německého magazínu FOCUS?
Profil absolventa bakalářského studijního programu Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Schopnosti a znalosti našich absolventů:
- V oblasti oborové přípravy
velmi dobré znalosti současného německého jazyka a široké spektrum znalostí z oblastí morfologie, syntaxe, slovotvorby a lexikologie, fonetiky, stylistiky a pragmatiky němčiny
dobré znalosti teoretického a pojmového lingvistického aparátu a základní odborné literatury z oboru
znalost stěžejních témat dějin německé literatury od osvícenství po současnost
základní znalosti dějin a reálií německé jazykové oblasti
- V oblasti obecné učitelské přípravy
postupné formování postoje ke své budoucí profesní roli
základní znalosti z okruhu pedagogických a psychologických věd vztahující se k prostředí, v kterém budou působit; k žákům, které mají učit; k sobě samým v roli učitele; k ostatním aktérům důležitým pro součinnost v procesu vzdělávání
- V oblasti oborově-učitelské přípravy
znalost vybraných témat spojených s vyučováním v oboru, především:
- práce s jazykovými korpusy a možnosti jejich využití ve výuce
- práce se slovní zásobou ve výuce (se zvláštním zřetelem na ustálená slovní spojení, fráze a frazémy)
- práce s poslechy ve výuce
- podpora mluveného projevu ve výuce
- zařazení psaného projevu do výuky
- znalosti v oblasti testování, typologie cvičení, specifika zařazení jazykových her do výuky
Profil absolventa navazujícího magisterského studijního programu Učitelství německého jazyka a literatury
Absolvent se profiluje jako začínající učitel na různých typech škol od druhého stupně základní školy (a jeho ekvivalentů) po různé typy škol středních (a zařízení jim odpovídajících) a institucí poskytujících vzdělávání dospělým
Schopnosti a znalosti našich absolventů:
- V oblasti obecné učitelské přípravy
základní znalosti z okruhu pedagogických a psychologických věd vztahující se:
- k prostředí, v kterém budou působit;
- k žákům, které mají učit;
- k sobě samým v roli učitele;
- k ostatním aktérům důležitým pro součinnost v procesu vzdělávání;
- V oblasti oborově-učitelské přípravy:
znalost didaktiky německého jazyka a literatury, a to jak její složky teoretické, tak metodické, včetně znalosti didaktických nástrojů, aktuálních programových dokumentů a učebních materiálů
další znalosti a dovednosti relevantní pro učitelské působení v oboru, především znalost procesu osvojování (německého) jazyka jako cizího (nebo druhého) jazyka a jeho dalšího vývoje ve školním věku
- V oblasti oborové přípravy:
velmi dobře rozvinuté znalosti v oblasti jazykovědné germanistiky tj.:
- znalost současného německého jazyka, jeho teritoriálního, sociálního a stylového rozvrstvení;
- komplexní a důkladná znalost gramatiky současné němčiny vč. německé syntaxe;
- výborná znalost slovní zásoby a s tím související lexikologie a slovotvorby;
- základní znalosti vývoje německého jazyka;
- znalost lingvistické terminologie, teorie a metodologie a praktické zvládnutí postupů a nástrojů užívaných při výzkumu jazyka a jeho užívání
velmi dobře rozvinuté znalosti v oblasti německé literatury, kultury a reálií německy mluvících zemí tj.:
- znalost historie německé literatury od nejstaršího období po současnost;
- znalost literární teorie a metodologie;
- dostatečný přehled o reáliích a kultuře německy mluvících zemí;
- výběrově náhled do specifických literárních témat minulosti i současnosti