Průběh BZK pro studijní programy Německý jazyk a literatura a Germánská a severoevropská studia – specializace Germanistika, dvouoborové/sdružené studium
Platí (bez ohledu na rok zahájení studia) od zkušebních termínů leden/únor 2022 dále.
1. část: Obhajoba bakalářské práce
2. část:
a. Klauzurní práce
b. Německý jazyk (ústní zkouška)
c. Německá literatura (ústní zkouška)
d. Kulturní a historický vývoj německé jazykové oblasti (ústní zkouška)
Každou ze dvou výše uvedených částí lze skládat i v různých zkušebních termínech (leden-únor / květen-červen / září) v libovolném pořadí.
Druhá část není dělitelná, tj. při opakovaném pokusu je nutno absolvovat klauzuru i celou ústní zkoušku znovu.
Časové rozvržení: v každém termínu BZK jsou na první den vypisovány obhajoby, na druhý den klauzury, na třetí den ústní zkoušky z jazyka a literatury.
Ústní zkoušce předchází 45minutová písemná příprava zadaných i volitelných otázek ve zkušební místnosti. Ústní zkouška trvá 45 minut.
V písemném testu prokazuje student nabyté znalosti německé gramatiky, slovní zásoby, literatury a reálií německy mluvících zemí.
Bakalářská klauzurní práce – vzorové zadání
Student prokáže znalosti mluvnice současné němčiny, včetně korektní výslovnosti a kultivovaného vyjadřování na úrovni C1, dokáže vysvětlit mluvnické jevy zásadního významu a prokázat kompetence, které byly rozvíjeny předměty studijního plánu.
Student si losuje jednu dvojici okruhů (viz sylabus). Okruhy se týkají kurzů k synchronní lingvistice (Gramatika němčiny I-IV a Lexikologie a slovotvorba němčiny). Student může (v závislosti na vylosovaném okruhu) obdržet pracovní list s konkrétními otázkami a doprovodnými texty. Teoretické znalosti dokládá na příkladech z textů na pracovním listu a komentuje příslušné jevy vztahující se k zadaným otázkám (viz příklad zadání).
1A) Funktionen der Tempusformen
1B) Das Fremdwort im Deutschen
2A) Perfekt und Präteritum
2A) Infinitivkonstruktionen, syntaktisch nicht abhängiger Infinitiv
3A) Lexikalisch-semantische Beziehungen und deren lexikographische Anwendungsmöglichkeiten
3B) Infinitiv I und II
4A) Form und Gebrauch des Konjunktivs, würde-Form
4B) Temporalsätze
5A) dass-Sätze und Relativsätze
5B) Reflexive und reziproke Verben
6A) Suffigierung bei Substantiven
6B) Partizip I und II
7A) Aktionsarten
7B) Konditionalsätze
8A) Modalverben, objektive und subjektive Modalität
8B) Funktionsverbgefüge
9A) Subjekts- und Objektsprädikativ, prädikatives Attribut
9B) Suffigierung bei Adjektiven
10A) Genus des Substantivs
10B) Varietäten des Gegenwartsdeutschen, der deutsche Wortschatz heute
11A) Zahladjektive
11B) Grundbegriffe der Wortbildung, Wortbildungsarten im Deutschen
12A) Konsekutivsätze und “ohne-dass” Sätze
12B) Zustandspassiv und allgemeine Zustandsform
13A) Ersatzinfinitiv
13B) Weiterführende Nebensätze
14A) Vorgangspassiv und Passivparaphrasen
14B) Finalsätze, der Infinitiv mit „um zu“
15A) Graduierung des Adjektivs
15B) Negation
16A) Konversion in Wortbildung und Grammatik
16B) Wortstellung im einfachen Satz
17A) Valenz, Satzbaupläne, subjektlose Verben
17B) Imperativ
18A) Komposition bei Substantiven, Adjektiven und Verben
18B) Pronominaladverb, Pronomen „deren“, „dessen“ und „derer“
19A) Gebrauch des bestimmten Artikels
19B) Wortbildung des Verbs
20A) Deklination der Substantive, Pluralbildung
20B) Satzrelationen in der Satzverbindung
21A) Modalsätze
21B) Gebrauch des unbestimmten Artikels
22A) Gebrauch des Nullartikels
22B) E-Lexikographie des Deutschen
23A) Interjektionen
23B) Indirekte und erlebte Rede
24A) Deklination des Adjektivs
24B) Attribut und Apposition
25A) Modalwörter und Modalpartikeln
26A) Kausalsätze
26A) Substantivische Pronomina und Possessivpronomina
26A) Konzessivsätze
27A) Fokus- und Gradpartikeln
27B) Korrelate, Pronomen es und seine Funktionen
Ve vztahu k těm obdobím literárních dějin, která pokrývají studentem absolvované přednášky z páteřního cyklu (1. Aufklärung – Klassik; 2. Romantik – Naturalismus; 3. Moderne – 1960; 4. 1960 – Gegenwart), formuluje student teze k vybranému autorovi, literární tvorbě, epoše nebo dějinám žánrů. Teze mohou být více či méně konvenční. Jde o vždy 2 teze ke každému absolvovanému období, každá teze uvede alespoň 2 literární díla a 1 titul sekundární literatury, na jejichž základě byla zformulována. Během zkoušky bude vedena diskuse o těchto tezích v jejich literárněhistorickém kontextu.
Tyto celkem 4 teze a seznam další přečtené literatury (s dalšími cca 15 beletristickými tituly) k diskusi je nutno předložit nejpozději 4 týdny před zkouškou členu komise zodpovědnému za literární část. Použité pasáže ze sekundární literatury je třeba dodat v elektronické podobě.
Příklady tezí (používejte plné bibliografické údaje):
Romantik -Naturalismus
Moderne – 1960
Student prokáže znalosti historických, politických, společenských a kulturních reálií v rozsahu tohoto sylabu: