1. část: Obhajoba bakalářské práce
2. část:
a. Současný německý jazyk (ústní zkouška)
b. Německý jazyk ve škole (ústní zkouška)
c. Německá literatura (ústní zkouška)
d. Kultura, reálie a dějiny německy mluvících zemí (ústní zkouška)
Každou ze dvou výše uvedených částí lze skládat i v různých zkušebních termínech (leden-únor / květen-červen / září) v libovolném pořadí.
Druhá část není dělitelná, tj. při opakovaném pokusu je nutno absolvovat celou ústní zkoušku znovu.
Časové rozvržení: v každém termínu BZK jsou na první den vypisovány obhajoby, na druhý den klauzury, na třetí den ústní zkoušky z jazyka a literatury.
Ústní zkoušce předchází 45minutová písemná příprava zadaných i volitelných otázek ve zkušební místnosti. Ústní zkouška trvá 45 minut.
Student prokáže znalosti mluvnice současné němčiny v rozsahu sylabu, včetně korektní výslovnosti a kultivovaného vyjadřování na úrovni B2, dokáže vysvětlit mluvnické jevy zásadního významu a prokázat kompetence, které byly rozvíjeny předměty studijního plánu.
Student si losuje jednu dvojici okruhů (viz sylabus). Okruhy se týkají kurzů k synchronní lingvistice (Gramatika němčiny I-IV a Lexikologie a slovotvorba němčiny). Student může (v závislosti na vylosovaném okruhu) obdržet pracovní list s konkrétními otázkami a doprovodnými texty. Teoretické znalosti dokládá na příkladech z textů na pracovním listu a komentuje příslušné jevy vztahující se k zadaným otázkám (viz příklad zadání).
1A) Formen und Funktionen der Tempora (in kontrastiver Sicht)
1B) Das Fremdwort im Deutschen
2A) Perfekt und Präteritum
2A) Infinitivkonstruktionen, syntaktisch nicht abhängiger Infinitiv
3A) Lexikalisch-semantische Beziehungen, Wortfelder
3B) Infinitiv I und II
4A) Form und Gebrauch des Konjunktivs II, würde-Form
4B) Temporalsätze
5A) dass-Sätze und Relativsätze
5B) Reflexive und reziproke Verben
6A) Suffigierung bei Substantiven
6B) Partizip I und II
7A) Hilfsverben, sein/haben im Perfekt
7B) Genus des Substantivs
8A) Modalverben, objektive und subjektive Modalität
8B) Funktionsverbgefüge
9A) Korrelate, Pronomen es und seine Funktionen
9B) Produktive Suffixe bei Substantiven und Adjektiven
10A) Vorgangspassiv und Passivparaphrasen
10B) Varietäten des Gegenwartsdeutschen, der deutsche Wortschatz heute
11A) Zahladjektive
11B) Grundbegriffe der Wortbildung, Wortbildungsarten im Deutschen
12A) Substantivische Pronomina und Possessivpronomina
12B) Zustandspassiv und allgemeine Zustandsform
13A) Ersatzinfinitiv
13B) Weiterführende Nebensätze
14A) Modalwörter und Partikeln
14B) Kausalsätze, Konditionalsätze, Finalsätze, Konzessivsätze
15A) Graduierung des Adjektivs
15B) Negation
16A) Konversion in Wortbildung und Grammatik
16B) Wortstellung im einfachen Satz
17A) Valenz, subjektlose Verben
17B) Imperativ
18A) Komposition bei Substantiven, Verben und Adjektiven
18B) Pronominaladverb, Pronomen „deren“, „dessen“ und „derer“
19A) Gebrauch des bestimmten Artikels
19B) Wortbildung des Verbs
20A) Deklination der Substantive, Pluralbildung
20B) Wortstellung – der einfache Satz, Satzverbindung, Satzgefüge
21A) Modalsätze
21B) Gebrauch des unbestimmten Artikels
22A) Gebrauch des Nullartikels
22B) Verbale Präfixe
23A) Präpositionen
23B) Konjunktiv I., indirekte Rede
24A) Deklination des Adjektivs
24B) Attribut und Apposition
Tento zkouškový blok se vztahuje ke specializačním kurzům s didaktickým aspektem, které student absolvoval během svého studia v rámci nabídky PVP seminářů tohoto bloku.
Nejpozději čtyři týdny před termínem BZK studující předloží návrh tezí a bibliografie k jednomu tématu založenému výhradně na absolvovaném semináři/absolvovaných seminářích s didaktickým zaměřením. Tento návrh tématu, tj. teze v podobě základních bodů a bibliografii zkonzultuje s didaktikem. Schválené podklady odevzdá nejpozději dva týdny před termínem SZZK examinátorovi pro didaktiku v tištěné a elektronické verzi.
Tato část zkoušky je založena na samostatné prezentaci zvoleného tématu a je doplněna dílčími otázkami členů komise ke zvolenému tématu. Vzhledem k tomu, že jde o připravenou specializační otázku, vyžaduje se hlubší znalost dané problematiky. Teze v rozsahu základních bodů může student použít jako podklad při ústní zkoušce.
Ve vztahu k těm obdobím literárních dějin, která pokrývají studentem absolvované přednášky z páteřního cyklu (1. Aufklärung – Klassik; 2. Romantik – Naturalismus; 3. Moderne – 1960; 4. 1960 – Gegenwart), formuluje student teze k vybranému autorovi, literární tvorbě, epoše nebo dějinám žánrů. Teze mohou být více či méně konvenční. Jde o vždy 2 teze ke každému absolvovanému období, každá teze uvede alespoň 2 literární díla a 1 titul sekundární literatury, na jejichž základě byla zformulována. Během zkoušky bude vedena diskuse o těchto tezích v jejich literárněhistorickém kontextu.
Tyto celkem 4 teze a seznam další přečtené literatury (s dalšími cca 15 beletristickými tituly) k diskusi je nutno předložit nejpozději 4 týdny před zkouškou členu komise zodpovědnému za literární část. Použité pasáže ze sekundární literatury je třeba dodat v elektronické podobě.
Příklady tezí (používejte plné bibliografické údaje):
Romantik -Naturalismus
Moderne – 1960
Student prokáže znalosti historických, politických, společenských a kulturních reálií v rozsahu tohoto sylabu: